woensdag 9 april 2014

We zijn alweer een aantal weken verder sinds onze laatste blog en hebben aardig wat kilometers afgelegd in de tussentijd. Na de relaxte dagen in Dreamworld zijn we na een korte stop bij de Tamborine mountain doorgereden naar het plaatsje 1770 om vanaf daar een cruise te maken naar Lady Musgrave Island in het Great Barrier Reef. We hadden een mooie camping gevonden aan het strand en konden de zee zien vanaf onze plek, echt vakantie! De cruise zelf was ook echt fantastisch en we hadden stralend weer, waardoor het snorkelen nog mooier was. Het water was zo helder als in een zwembad en we hebben ontelbare vissen en prachtig koraal gezien. Als toppunt zwommen er meerdere zeeschildpadden en een gigantische pijlstaart rog voorbij, zo gaaf:)! Ook kregen we een tour over het onbewoonde eilandje dat volledig bestond uit dood wit koraal, heel bijzonder om te zien. Het was echt een heerlijke dag en dus besloten we gelijk door te gaan naar Yeppoon om een tour te boeken naar Great Keppel Island. Helaas hadden we deze keer iets minder geluk, de regen kwam met bakken uit de lucht en de voorspelling voor de dagen erna was niet veel beter. Langs de gehele oostkust waren de verwachtingen nogal deprimerend en aangezien we nog een aantal dagen in de regen niet echt zagen zitten, besloten we een detour te maken door het binnenland. Dit was absoluut een goede beslissing, we hebben zo genoten van de eindeloze wegen met uitgestrekte landschappen en de kleine dorpjes die elkaar om de 100km. afwisselen, met soms maar 2 of 4 inwoners. Heel grappig ook dat al die mini plaatsjes een eigen naam hebben en vrijwel altijd een bar en camping hebben! Aangezien we de outback toch wel erg gaaf vonden, dachten we voor de grap toch even te kijken hoever Alice Springs nog zo zijn; 2500km. hmmm, toch maar niet. Maar mochten we ooit nog in Australië komen gaan we zeker het stuk van Adelaide naar Darwin rijden, want de outback is gewoon zo bijzonder! Maar ik dwaal wat af, terug naar onze outback trip! De eerste stop op onze detour was het Blackdown Tableland, een national park niet ver het binnenland in. Na een aardige klim omhoog (met de auto gelukkig) bereikten we een uitkijkpunt waar we een prachtig uitzicht over het park en de diepe kloven hadden. Omdat we graag nog een wandeling wilden maken naar een waterval reden we nog iets verder het park in. De weg veranderde al snel in een onverhard pad met gigantische kuilen, waar onze Kurt helaas niet helemaal geschikt voor is.. Ondanks een snelheid van 20km. per uur schudde alles zo door elkaar dat het leek alsof ie elk moment uit elkaar kon vallen. Gelukkig heeft ie de tocht gehaald en bleek het niet voor niks geweest te zijn, want na een mooie wandeling kwamen we uit bij een prachtige waterval! Helaas hadden we geen zwemkleding mee, want je bleek in het water te kunnen zwemmen. Dit is ons na deze keer nog een aantal keer gebeurt, dus vanaf nu nemen we het altijd mee!!
Onze volgende bestemming was het plaatsje Longreach. Langs de weg viel het ons al op dat er wel verdacht veel mannen aan het werk waren met een vliegennet om hun hoofd, maar we hoopten dat dit misschien alleen daar nodig zou zijn. Bij aankomst op de camping bleek dit helaas niet het geval, we werden vrijwel direct na het uitstappen bedolven onder een zwerm vliegen. Het zijn ook niet normale vliegen die op je arm of been gaan zitten, nee ze moeten perse je neus, ogen, oren of mond in, echt zo ranzig! Gelukkig waren ze na zonsondergang verdwenen, maar zodra je wakker werd waren ze er weer. Ontbijten moest dan ook op bed, want anders had je met elke hap drie vliegen naar binnen. Maar het uitzicht op een hele groep kangaroos vlak voor ons busjes toen we wakker werden, maakte wel weer heel veel goed! We zijn door de vliegen wel wat korter in de outback gebleven dan we hadden gepland en hebben vooral veel vanuit de auto bekeken, maar evengoed was het een hele ervaring!
Terug aan de kust zijn we gelijk doorgegaan naar Airlie Beach, het vertrekpunt voor de boten naar de Whitsundays. Helaas waren we wat het weer betreft nog net te vroeg aangekomen, waardoor we nog twee dagen onophoudelijke regen moesten uitzitten. Zodra de zon tevoorschijn kwam, hebben we gelijk een cruise geboekt voor een dag snorkelen en bezoek aan een van de 10 mooiste stranden ter wereld; Whitehaven Beach. Over dit strand is echt niets teveel gezegd, het is echt adembenemend mooi en gelukkig hebben we het kunnen zien met zon, dat maakt het natuurlijk helemaal af:)! Het snorkelen viel alleen wel ietsje tegen, zeker na de vorige keer. Doordat het zoveel geregend had, was het water namelijk erg troebel en kon je het koraal alleen van heel dichtbij goed zien. Ook waren er minder vissen te zien dan de vorige keer, maar evengoed een zeer geslaagde dag!
Een stukje ten noorden van Airlie Beach ligt het kustplaatsje Mission Beach, wat onze volgende stop was. Hier is echt goed te merken dat je in het tropische noorden bent van Australië, met regenwouden en palmbomen tot aan de kust. Het enige vervelende waren de muggen, waar het van barstte vanwege de eerder gevallen regen, dus continu sprayen met deet. We hebben er een prachtige wandeling gemaakt die ons door het regenwoud voerde tot aan de kust, waar het regenwoud overging in een wit zandstrand. Het strand werd af en toe onderbroken door beekjes die de zee uitmonden, waar we doorheen waadden om verder te komen. Toen we een dieper deel aan het oversteken waren dacht Marco iets groots recht voor hem te zien in het water, met de wetenschap dat zoutwaterkrokodillen er voorkomen namen we het zekere voor het onzekere en gingen we terug om een andere route te nemen. Toen we terug kwamen bij het busje, zagen we een groot bord met waarschuwingen voor crocs, wat we op de heenweg totaal gemist hadden. We zullen nooit weten of er ook echt een croc in het water zat, maar sindsdien zijn we toch iets voorzichtiger:p.
Aangezien we veel goede verhalen over het Atherton Tablelands hadden gehoord en gelezen, werd dit onze volgende bestemming. Het bergachtige gebied met grote grasvlaktes vol met koeien in het dal deed met uitzondering van de palmbomen, wel een beetje aan als de Alpen en was dan ook totaal anders dan alles wat we tot dan toe in Australië hadden gezien. De Malanda waterval stroomde binnen op de camping waar we stonden, elke ochtend bracht de eigenaar ons verse eitjes en we kregen zelfgebakken muffins van een andere gast op de camping, kortom; een ideale plek! De koele nachten waren ook heel fijn na de vochtige hitte aan de kust en daardoor waren er ook amper muggen en sandflies, heerlijk! Op de eerste dag al spotte Marco vlakbij de camping een tree kangaroo, wat best bijzonder is aangezien ze vrij zeldzaam zijn en goed verstopt zitten in de bomen. Onze buren op de camping stonden al een aantal weken op de camping en hadden er nog geen een gezien, dus toch wel weer een beetje trots op onze speurder;)!
Na een aantal dagen gingen we verder richting Daintree national park, wat toch wel hoog op ons lijstje stond! Het regenseizoen was op z'n einde en op een aantal gigantische buien na, scheen het zonnetje volop en troffen we het met het weer. Er waren nog vrij weinig toeristen en dus stonden we soms bijna alleen op de camping. De eerste ochtend in Daintree, kwamen er opeens twee cassowaries aangelopen over de camping, dit zijn een soort struisvogels met een felblauwe nek en een harde kam op hun kop. Ze komen enkel in het tropische deel van Queensland en Papoea Nieuw-Guinea voor en zijn ernstig bedreigd. Daarnaast zijn ze vrij indrukwekkend om te zien, dus om er twee van zo dichtbij te zien was echt super:)! Naast prachtige wandelingen door de regenwouden en langs de prachtige kusten hebben we uiteraard ook een croc cruise gedaan! De ochtend begon goed met een stralend zonnetje, alleen net op het moment van de cruise kwam het met bakken uit de lucht. We hebben evengoed twee kleine krokodillen en een wat grotere gezien, maar door de regen lagen de meeste toch in het water. Op de weg terug uit Daintree, hebben we dan ook nog een cruise gedaan op een andere plek en dit keer met zon! We waren ook nog eens de enigsten aan boord, dus we hadden een privé cruise! Dit keer gelukkig meer crocs gezien, waaronder ook een paar grote:)!
Vandaag zijn we doorgereden naar Port Douglas en staan we op een mooie camping vlakbij het strand. Het is hier heerlijk weer en het plaatsje ziet er heel gezellig uit. Helaas is er een cycloon op komst dus kunnen we niet blijven hangen. In een poging om hem te vermijden gaan we voor de zekerheid weer richting het zuiden.
Liefs van ons.

1. Weer met veel plezier je blog gelezen. Heerlijk om sommige verhalen pas achteraf te horen ;).
    Hopelijk kunnen jullie de cycloon vermijden.
    Veel liefs uit Alkmaar xx

2. Leuk om jullie verhalen te lezen! Nog veel mooie dagen en avonturen in het laatste deel van jullie reis!